LICENTA ``C``
CUPRINS
I. Psihologia la sportivii
de 11- 14 ani
1.1. Abordări și tehnici
psihologice pentru sportivi
1.2. Abordări și tehnici
psihologice pentru antrenori
1.3. Noțiuni de psihologie
pentru antrenori și sportivi
1.3.1. Filosofia dirijării și
conducerii antrenamentului
1.3.1.1. Dezvoltarea propriei
filosofii
1.3.1.3. Cele
3 ipostaze ale sinelui
1.3.1.4. Respectul
de sine și autodezvăluirea
1.3.2. Obiectivele
antrenorului în dirijarea și conducerea antrenamentului
1.3.3. Pregătirea
psihologică în sport
1.3.3.1. Treptele
și laturile pregătirii psihice
1.3.3.2. Metodele și tehnicile
pregătrii psihice
2. Selecția în jocul de
baschet
2.1. Cerintele generale
pentru eficientizarea selectiei in baschet
2.5. Avantajele si
beneficiile selectiei si identificarii talentului
2.7. Profilul jucatorului de
succes in viitor
2.8. Probe şi norme de
control pentru selecţie
2.9. Sistemul national de
selectie (SNS)
2.9.2. Criterii de selectie
pentru loturile nationale
2.9.3. Criterii pentru
alcătuirea echipelor de club
CCA = Colegiul
Central al Antrenorilor
CN = Campionatul National
FRB = Federatia
Romana de Baschet
LN = Lot National
(LN U16 – Lot National U16)
PC = probe de control
SNS = Sistemul National de Selectie
TF = turneul final
Capacitatea de a se mobiliza înaintea unui concurs, de a
lupta împotriva stresului și de a-și fixa obiective realiste, mentalitatea de
învingător, puterea de a-și crea imagini mentale, cât și transpunerea în
practică a acestora sunt parte integrantă a comportamentului și exprimării în
joc a sportivului. Sportivul poate fi considerat un barometru psihologic,
problemele din viața personală a sportivilor reflectându-se în performanța
acestora. Tehnicile psihologice presupun implementarea unui program educational
sistematic în vederea însușirii și punerii în practică de către sportivi a
acestora. Ele sunt:
- Tehnici de formare a imaginii
- Tehnici de mobilizare a energiei psihice
- Tehnici de combatere a stresului
- Tehnici de fixare a obiectivului
În efortul de a deveni jucători de baschet, primul pas îl
constă învățarea tehnicilor specifice de pasare, driblare, aruncare la coș și
revenire în atac. Ni se pare esențial și suficient pentru un jucător de
baschet. Dar la fel de necesară este și capacitatea de a combina aceste tehnici
în situații de joc, ceea ce tine de gradul de înțelegere, concentrare, dorință.
Pentru formarea
imaginii mentale este nevoie de relaxare, aceasta fiind la rândul său un
rezultat al procesului de formare a unor imagini mentale. Prin formarea de
imagini mentale, sportivii își pot îmbunătăți puterea de concentrare,
concentrarea fiind în același timp și un factor care contribuie la o formare
eficientă a imaginilor mentale.
Concentrarea
este esențială în fixarea de obiective, deoarece obiectivele realiste și
mobilizatoare sunt generatoare de energie psihică. Odată cu creșterea energiei
psihice se produce o creștere a atenției, dar o creștere suplimentară a acestei
energii, influențează negative capacitatea de concentrare a atenției. Prin
combaterea stresului se poate asigura concentrarea asupra obiectivelor,
dispărând teama de a pierde. Combaterea stresului favorizează creșterea puterii
de concentrare, ceea ce elimină procesele mentale negative.
Reprezentarea mentală a obiectivelor este un mijloc de
stimulare a sportivilor prin:
- mobilizarea energiei psihice
- fixarea obiectivelor
- combaterea stresului
- concentrarea atentiei
- formarea imaginii
Modul
de aplicare a tehnicilor psihologice
Etapele
predare-învățare și aplicare în practică:
Abordarea pozitivă – ”Relaxează-te”, ”concentrează-te” oferă alternative
pozitive, dar nu-i indică sportivului cum să o facă; ”expirație prelungită,
inspirație scurtă, relaxează-ți umerii”. Fără a nega avantajele gândirii
pozitive, programul de perfecționare a tehnicilor psihologice îi ajută pe
sportivi să-și identifice deficiențele psihologice și să-și însușească
tehnicile prin care acestea pot fi eliminate. De exemplu: ”Nu mai faulta” este
înlocuit cu ”Ridică brațele”, ”Desfă palma”, ”Ia mâna de pe adversar”. Nici un
antrenor nu se va rezuma la simplul îndemn: ”privește aruncarea liberă într-o
lumină pozitivă”. El va insista pe cum să exerseze aruncarea liberă la coș până
la însușirea corectă a tehnicii respective.
Abordarea negativă
– cu accent pe ce nu trebuie să facă. Iată câteva exemple:
”Nu mai fi atât de
încordat”, ”nu mai faulta”, ”nu mai rata”, care, uneori, pot duce la agravarea
stării de anxietate. Trebuie menționat faptul că în procesul de instruire,
trebuie ținut cont ca pentru a-i cere sportivului în timpul jocului trebuie să
aibă deprinderi formate din antrenament. Pentru a gândi pozitiv, un sportiv are
nevoie de imagini mentale pozitive. Copiii au o mare capacitate de formare a
imaginilor, dar renunță cu ușurință la această formă de gândire. La fel cum se
dezvoltă un mușchi și capacitatea de formare a imaginilor poate fi antrenată
prin gimnastică mentală. Un sportiv poate simți anxietate înaintea unui
concurs, tristețe după o înfrângere, bucurie după victorie, emoții care pot fi
trăite și mental, când îți imaginezi cu mare intensitate situații pe care le
asociezi cu stările de spirit respective.
Procesul de formare
a imaginilor mentale funcționează ca un proces video și nu ca un aparat de
proiecție, înregistrând inputul senzorial ca un proces și nu ca pe o imagine,
prin rechemarea și rearanjarea datelor multisenzoriale ce pot da trăiri extreme
de intense. De exemplu, un jucător de baschet își imaginează o aruncare liberă
la coș, dar ceea ce vede este cum mingea lovește podeaua sau își numără
driblingurile ce preced aruncarea. Incapacitatea de a vedea altfel mingea decât
pe podea subminează puterea de concentrare asupra traiectoriei mingii.
Meseria
de antrenor cere aptitudini excepționale, fiind extrem de solicitantă, de
nesigură, supunând în mod constant presiunilor de tot felul.
Antrenorul este un lider.
Pentru un lider este esențială capacitatea de a comunica eficient. Gradul de
dezvoltare al tehnicilor de comunicare trasează linia de demarcație între
antrenorii eficienți și cei mai puțin eficienți. Un bun antrenor, un bun lider,
oferă echipei o viziune asupra viitorului și are capacitatea de a o transpune
în practică. Antrenorul trebuie să-și dezvolte tehnici psihologice, în special
cele legate de relațiile interpersonale, pentru a putea mobiliza sportivii.
Tehnicile de comunicare sunt indispensabile: cum să le vorbești celorlalți, cum
să-i asculți, să discuți în contradictoriu cu ei, să negociezi, să-i consolezi,
să le dai curaj.
Conducerea cu valențe transformatoare. Antrenorul și echipa conlucrează în
vederea atingerii obiectivelor personale și comune printr-o relație dinamică.
Actul de conducere nu este unilateral, căci nu doar antrenorul influențează
echipa, ci și invers, ceea ce îi face pe sportivi să devină mai responsabili,
mai stăpâni pe propria viață.
Antrenorul, prin poziția pe care o ocupă, are autoritatea
de a conduce. Puterea rezidă din autoritatea recunoscută de membrii echipei.
Respectul se câștigă prin demonstrarea propriei competențe – bagajul de
cunoștințe tehnice și practice și prin dobândirea credibilității – demonstrarea
unui sincer devotament față de echipă. Prin actul de conducere cu valențe
transformatoare, antrenorul conferă membrilor echipei puterea de a avea o
contribuție în atingerea obiectivelor.
Rezultatul:
- membrii echipei vor
simți ca pot avea o contribuție proprie în atingerea obiectivelor;
- vor învăța tehnici noi
care să le îmbunătățească performanțele fizice și să le îmbogățească trăirile
sufletești;
- vor trăi satisfacții
mai mari în participarea lor la activitățile sportive, nevoia de deconectare
fiindu-le și ea satisfăcută.
Actul de conducere eficient are patru componente:
·
calitățile liderului;
·
stilul de conducere;
·
natura situației;
·
caracteristicile executantului.
Calitățile liderului
Empatia: capacitatea de a privi
lucrurile din perspectiva celuilalt. O persoană empatică înțelege ce simte cel
de alături, în timp ce una simpatică simte un regret pentru cineva care se află
la necaz. Empatia te face să înțelegi nevoile și interesele sportivilor,
sentimentul fiind cel de afecțiune, tehnica de ascultare este primordială,
răspunsul este cel de ajutorare.
Inteligența, cea nativă,
nu o exclude pe cea dobândită prin studiu, prin practică.
·
încredere în sine;
·
flexibilitate, adaptabilitate;
·
motivația de a obține succesul;
·
optimism;
·
convingător;
·
activ.
Liderii se străduiesc
constant să-și perfecționeze propriile tehnici, sunt punctuali, pragmatici, îi
stimulează pe ceilalți. Ei nu numai că rezolvă probleme, dar au și capacitatea
de a le identifica în stadiu timpuriu și de a le corecta, câștigând încrederea
celorlalți prin seriozitate și perseverență.
Stilul de conducere
Cele două stiluri unanim recunoscute sunt: cel autoritar și cel democratic.
De regulă, personalitatea antrenorului este cea care determina stilul și nu cum
este normal, cea a executanților.
Stilul autoritar – este centrat pe
victorie, este un stil de comandă, orientat pe sarcină.
Stilul democratic – este centrat pe
sportivi (pe dezvoltarea lor), este un stil cooperant, orientat spre oameni.
Liderii cei mai eficienți adoptă concomitent cele două stiluri, adică o
direcționare puternică atunci când este cazul, alteori acordă puteri și
responsabilități membrilor echipei.
Conducerea ”pe teren” presupune o acționare rapidă și responsabilă, fiind
recomandat, mai ales fiind vorba de un grup, stilul autoritar,
responsabilitatea luării deciziilor revine antrenorului. În mod special în
baschet, jucătorii preferă o concentrare mai marcată asupra sarcinii. Este
adevărat că jucătorii mai puțin talentați preferă antrenori autoritari, care să
le poată preda eficient tehnicile respective, în timp ce sportivii foarte
talentați preferă antrenori care să le ofere sprijin moral, care să depunp
efort cot la cot cu ei, nu să-i comande.
În afara sarcinii de
executat, mai intervin alți patru factori situaționali cu impact asupra
eficienței actului de conducere:
1.
Tradiția
2.
Timpul de care se dispune
3. Secunzii: pregătirea acestora în asumarea rolului de conducător în direcția trasată de lider
4.
Numărul de persoane care intră în
grup.
Cele două stiluri nu se exclud unul pe celălalt, ci sunt forme de conducere
aplicabile alternativ. Dacă obiectivul principal este dezvoltarea sportivului,
stilul va fi cel centrat pe om; dacă obiectivul principal este centrat pe
victorie, antrenorul se va axa pe sarcină. Pus în situația de a alege, el va
apela la propria scară de valori. Știind că executanții îl influențează la
rândul lor pe lider, veți înțelege de ce s-a încetățenit practica de a schimba
antrenorul când lucrurile nu merg bine. Este schimbarea care se poate opera cel
mai ușor.
Caracteristicile executanților
·
personalitatea;
·
varietatea sportivilor;
·
motivația lor.
Sportivii cu stăpânire de
sine, care se identifică îndeaproape cu obiectivele echipei, cei care au un
arsenal tehnico-tactic bogat, au nevoie mai puțin de directive, dar aceasta nu
înseamnă neapărat că își asumă responsabilitatăți sporite. Din rândul
executanților se alege un căpitan de echipă. Nu îl alege echipa în nici unul
dintre stilurile de conducere. El se impune prin inteligență, stăpânire de
sine, dinamism, valoare sportivă. Antrenorul îl alege.
Actul de conducere implică:
·
cunoaștere de sine și efortul de a
dobândi tehnicile;
·
dezvoltarea ambelor stiluri de
conducere și utilizarea lor corectă, în funcție de situație;
·
cunoașterea membrilor și acordarea
unui sprijin susținut pe teren și în afara lui;
·
adaptarea la cerințele mereu în
schimbare;
·
adoptarea unui comportament de
lider;
·
delegarea responsabilităților, dar
nu si abdicarea totală;
·
creșterea eficienței echipei, prin
dezvoltarea mediului psihologic, al reperelor culturale.
Ce face un lider?
·
oferă direcții, stabilește obiective
prin capacitatea de a vedea în viitor;
·
construiește un mediu psihologic și
social favorabil atingerii obiectivelor de performanță – repere culturale;
·
transmite valori prin expunerea
propriei filosofii de viață;
·
îi motivează pe membrii grupului să
urmărească atingerea obiectivelor;
·
se consultă cu jucătorii și rezolvă
situațiile conflictuale;
·
comunică.
Obiectivul = Direcția
De regulă este acela de a
câștiga un meci. Cercetările arată că totuși nu acesta este obiectivul celor
mai buni antrenori. Obiectivul trebuie să fie ușor de definit, de aceea s-a
împământenit a fi ”victoria”. Liderii oferă direcție, concentrându-se nu asupra
rezultatelor, ci asupra etapelor de străbătut în drumul spre victorie,
dobândind capacitatea de a privi în viitor.
Antrenorul stabilește
direcția și fixează drumul, le comunică, straduindu-se să câștige devotamentul
echipei, stimulând entuziasmul, adresându-se valorii și aspirațiilor lor, în
timp ce creează condiții de mediu fizic și psihologic prielnic.
Viziunea
Derivă în principal din
pregătire, bazându-se în mod preponderent pe ceilalți. Odată obținută
informația, ei o interpretează, o analizează, ceea ce ține mult și de inteligență,
de viteza de gândire, de efortul de a gândi mai departe (perspectiva), de a
face planuri mai ample, de puterea de concentrare. Informațiile trebuie
analizate în profunzime prin descompunerea pe elemente, apoi, prin
restructurare și găsirea soluției. Când metoda de abordare se dovedește
ineficientă, se reia din alt unghi. Antrenorii nu manifestă reticență din a
pune întrebări pentru a ajunge la miezul problemei, nu resping de la bun
început ideile ieșite din comun, își programează în mod regulat un timp necesar
reflecției, obțin ușor informații, își imaginează soluții.
Dezvoltarea reperelor culturale
·
atitudinea de învingător;
·
devotamentul;
·
mândria;
·
spiritul de echipă.
Acestea se câștigă fără
observații critice, fără conflicte între antrenori și sportivi, sau între
coechipieri, fără control exagerat când apar sentimentele de inutilitate, de
frustrare. Aici eșuează antrenorii în procesul de echipă. Trebuie lăsat loc
individualismului și împărțirii responsabilităților. Pot fi expuse obiecte cu
valoare sentimentală (trofee, poze, diplome), acolo unde le poate vedea echipa.
Jucătorii trebuie să înțeleagă clar ce li se pretinde și ce pot cere de la
antrenor, pentru care echipa este e primul loc.
Eșecul este un prilej de a
învăța, un mijloc de a te perfecționa. Stilul de concucere este factorul
principal care influențează reperele. Primordiale sunt: atenția acordată,
sentimentul că fac parte dintr-un grup special, sunt o motivație în plus, un
factor de coeziune. Mici intervenții, modificări, sunt benefice: manipularea
pauzelor, scurtarea antrenamentului, reducerea unui antrenament cu factor de
stres, schimbarea mingilor sau a sălii.
Devotamentul se dezvoltă
prin recompensarea competiției:
·
acordarea de responsabilități cărora
jucătorii să le poată face față;
·
recunoașterea și recompensarea
competiției;
·
recompensarea performanțelor și nu a
rezultatelor;
·
respectul arătat fiecărui sportiv;
·
demonstrarea unui bagaj
tehnico-tactic;
·
consecvența.
Procesul prin care
se construiesc reperele culturale și se transmite direcția este
comunicarea |
Tehnici de comunicare
7% din comunicare – Verbale;
38% paralimbaj – Nonverbale:
·
timbrul;
·
rezonanța;
·
articularea;
·
tempoul;
·
ritmul;
·
volumul.
55% limbajul corpului.
Sfaturi practice
- Când sunteți obosit,
deprimat, nu recurgeți la un ton ridicat;
- Rezonanța puternică este
un semn de slăbiciune, insecuritate, nehotărâre, iar cea slabă este un semn de
încredere în sine, forță;
- Înaintea unei întâlniri
oficale, ședința tactică este făcută pe un ton ferm, de comandă;
- Vorbirea puternică
sugerează încredere în sine și entuziasm, dar și agresivitate, îngâmfare;
- Vocea scăzută sugereazpă
simpatie, înțelegere și încredere;
- Ritmul vorbirii, deși se
însușește în copilărie, se poate schimba. Pentru a accentua unele cuvinte,
vorbirea monotonă, fără inflexiuni, plictisește repede.
De reținut că:
Auzim - 50% din ce se
spune
Ascultăm - 50% din ce auzim
Înțelegem - 50% din ce ascultăm
Credem - 50% din
ce înțelegem
Reținem - 50% din ce credem
Executăm - 50% din ce reținem
Sfat: exprimați-vă cât mai concis, în cât mai puține cuvinte,
pentru că dintr-un cuvânt nu putem uita o silabă.
Pentru a putea forma buni sportivi, un antrenor eficient
trebuie să aibă aptitudini și cunoștințe peste nivelul comun. Antrenorilor
însă, li se mai cere și altceva – să formeze oameni adevărați, deși lucrează cu
o multitudine de personalități unice și diverse, sub o imensă presiune și sub
ochiul critic al publicului. Un bun antrenor trebuie nu numai să cunoască
tehnicile și strategiile specifice sportului respectiv – el trebuie să fie și
un bun pshiholog.
Domeniul psihologiei sportului este extrem de complex.
Deși răspunsurile la diversele probleme ridicate nu sunt simple, ele pot fi
înțelese atât de antrenori cât și de sportivi. Baza de abordare a psihologiei
sportului este filosofia personală a antrenorului. Filosofia personală a unui
antrenor lasă să se întrevadă în mare măsură concepția acestuia despre motivație.
Cheia unei filosofii despre pregătirea sportivă – și
despre viață – este cunoașterea de sine. Pentru a reuși ceea ce îți propui,
trebuie să știi încotro te îndrepți. Antrenorii fără o filosofie proprie, bine
structurată nu au direcție și cedează ușor la presiunile externe. O filosofie
proprie te ajută să elimini incertitudinile privind elaborarea regulilor
pregătirii, stilului de joc, disciplina, codurile de comportament,
competitivitatea, obiectivele pe termen scurt și lung și multe alte aspece
legate de antrenament.
Arta dirijării și conducerii antrenamentului constă mai
ales în punerea în practică a unor concepte filosofice care să ajute la
atingerea obiectivelor, indiferent dacă cei din jur sunt sau nu de acord cu
concepțiile lor. Fiecare antrenor trebuie să-și dezvolte propria filosofie cu
privire la pregătirea sportivă, dar această filosofie trebuie să fie
compatibilă cu valorile societății în care trăiește. Nu se poate dobândi o
filosofie proprie adoptând filosofia unui antrenor celebru. O filosofie nu se
dobândește dintr-o sursă externă, ci prin experiența personală.
·
Dacă nu știi cine ești, cum îi poți
ajuta pe sportivi să înțeleagă cine sunt ei?
·
Dacă nu ești împăcat cu tine însuți,
nu-i vei putea ajuta pe sportivi să-și găsească liniștea sufletească.
·
Dacă nu ai țel și pasiune, nu le vei
putea insufla altora.
·
Dacă îți este greu să fii rezonabil
de consecvent în acțiuni, nu te poți aștepta ca sportivii tăi să se arate
consecvenți.
·
Dacă nu dai dovadă de caracter în
activitatea competițională, nu vei reuși să formezi caracterul celor pe care îi
îndrumi.
Când îți asumi enorma
responsabilitate de a fi antrenor, trebuie să ai în minte un
lucru foarte important: sportivii tăi vor deveni mai degrabă ce ești tu, nu
ceea ce ai dori tu să fie ei. Drept urmare, nu le vei pute oferi sportivilor o
direcție pozitivă și consecventă de acțiune decât dacă știi cine ești tu.
Iată câteva alte întrebări
legate de munca de antrenor:
·
De ce lucrez ca antrenor?
·
Motivele pentru care antrenez sunt
oare cele mai bune?
·
Care sunt țelurile mele ca antrenor?
·
Sunt un antrenor bun?
·
Cum aș putea deveni un antrenor mai
bun?
Din răspunsurile la aceste întrebări
și la multe altele, se formează concepția despre sine.
Concepția despre sine se constituie din cele
trei ipostaze ale sinelui: sinele ideal, sinele public și sinele real.
Sinele ideal este cum ai dori sa fii.
El reprezintă valorile personale, simțul propriu al binelui și răului.
Sinele public este imaginea pe care
crezi că și-au format-o ceilalți despre tine.
Sinele real este suma concepțiilor,
trăirilor și nevoilor pe care le percepi ca fiind adevăratul tău eu. Sinele
real este în continuă schimbare.
În munca de antrenor,
succesul personal este strâns legat de respectul de sine, de valoarea pe care
v-o acordați. Dacă aveți încredere în voi, îi veți putea ajuta și pe cei din
jurul vostru să capete încredere în ei înșiși. Dacă vă percepeți propria
valoare, veți ști să descoperiți valoarea și la ceilalți.
Thomas Harris a descris
patru atitiudini fundamentale pe care le putem adopta în raport cu noi înșine
și cu ceilalți:
Eu nu sunt ok, tu ești ok
Eu nu sunt ok, tu nu ești ok
Eu sunt ok, tu nu ești ok
Eu sunt ok, tu ești ok
Unii antrenori consideră că
este un lucru nepotrivit să te dezvălui în ochii sportivilor. Ei preferă să
mențină o distanță care, în concepția lor, le întărește poziția de conducere.
Deci, cât trebuie să
dezvălui din propria persoană?
A te dezvălui în ochii
celuilalt înseamnă să le arăți sportivilor ce simți despre ceea ce spun sau
fac, despre evenimente pe care le-ați trăit împreună. Unii antrenori consideră
că un om tăcut emană forță. Adevărata forță este disponibilitatea de a-ți asuma
riscuri în relație cu sportivii, de a te dezvălui în ochii lor pentru a
construi o relație mai trainică. Vei dovedi în felul acesta că ești sincer și cinstit
față de tine și față de sportivi. Fără o bună cunoaștere a sportivilor, un
antrenor nu îi va putea ajuta să-și dezvolte deprinderile psihologice.
Sunt identificate trei obiective
ale antrenamentului, unanim recunoscute:
1.
a obține victoria;
2.
a-ți oferi plăcere/distracție;
3.
a ajuta sportivii să se dezvolte
fizic, psihologic și social.
Într-un anume sens,
plăcerea/distracția îi ajută pe sportivi să se dezvolte, așa că, de fapt,
obiectivele principale sunt două la număr:
1.
obținerea victoriei;
2.
dezvoltarea sportivilor.
Ele vor sta la baza
filosofiei privind dirijarea și conducerea antrenamentului.
De ce ajung antrenorii să
puna un accent atât de mare pe victorie? Poate pentru că nu rezistă presiunii
exercitate de public prin intermediul mass-media, administrație, părinți sau
chiar sportivi. Poate pentru că acesta este modul lor de a participa în
continuare la activitatea competițională. Unii antrenori nu urmăresc ca sportivii
să-și atingă obiectivele personale legate de reușită și autodezvoltare, ci
să-și atingă ei propriile lor obiective ca antrenori. Importanța pe care
antrenorii o acordă victoriei se adresează asocierii valorii de sine cu
victoriile sau înfrângerile sportivilor lor. Acestor antrenori li se potrivește
dictonul: „Victoria nu e totul, dar este unicul lucru care contează”.
Obiectivele antrenorilor care asociază valoare de sine cu victoriile și
înfrângerile sunt profund egoiste: important pentru ei nu este ce pot face ei
pentru sportivii lor, ci ce pot face sportivii lor pentru ei.
„Sportivii pe primul plan,
victoria pe planul doi” – această filosofie centrată pe sportivi acordă o
atenție maximă subiecților antrenamentului sportiv, în timp ce filosofia centrată
pe victorie pune accentul pe rezultatul întrecerii. Acest lucru nu înseamnă că
victoria nu este importantă; ea nu este însă la fel de importantă ca
dezvoltarea sportivilor. Această deviză presupune că antrenorul va acționa în
interesul tuturor persoanelor cu care intră în contact, fie ele proprii săi
jucători, jucătorii echipei adverse, persoane oficiale, părinți etc. Aceasta
este o filosofie simplă, dar există și antrenori care nu sunt de acord cu ea. O
filosofie nu înseamnă principiile pe care le susții, ci principiile după care
trăiești.
Sarcina antrenorului este
să ajute sportivii să-și dezvolte aptitudinile fizice, psihice și sociale, până
la atingerea nivelului cel mai înalt al acestora. Acest proces de asestare
depinde de talentul antrenorului de a-i face pe sportivi să-și dezvolte
calitățile. A fi antrenor înseamnă a împărtăși din energia, cunoștințele și
experiența proprie. Pe scurt, a împărtăși sportivilor din propria filosofie.
„Sportivii pe primul plan,
victoria pe planul doi” înseamnă:
·
Orice jucător intră în joc atunci
când antrenorul consideră că acest lucru este în interesul sportivului și nu
neapărat în interesul victoriei.
·
Sportivii accidentați nu joacă decât
după ce au efectuat un program de recuperare adecvat.
·
La concursuri, antrenorul trebuie să
uite de propriile sale ambiții; valoarea de sine nu se judecă pe baza
victoriilor sau înfrângerilor. Ceea ce înseamnă să fii mândru când echipa ta
joacă bine și dezamăgit atunci când nu își arată întreg potențialul, indiferent
de rezultat.
·
Trebuie să reziști la presiunile
societății și la orice stimulente care te îndeamnă să cauți victoria cu orice
preț. Antrenorul trebuie să rămână mereu credincios filosofiei sale.
·
Rolul antrenorului este de a-și
ajuta proprii sportivi să se dezvolte la potențialul lor maxim, dându-le ocazia
de a lua decizii și de a-și asuma responsabilități.
·
Există diverse modalități prin care
antrenorii influențează viețile sportivilor. Cea mai profundă dintre acestea
este formarea valorilor la sportivi. Un antrenor le poate transmite sportivilor
propria filosofie despre viață și pregătirea sportivă prin comunicare și trăind
și acționând după valorile acesteia.
„Cred că antrenoratul este
una dintre cele mai dificile profesii din lume. Ca să antreneze cu succes, o
persoană are nevoie de cunoștințe și de aptitudini extraordinare, astfel încât
„să producă” sportivi de excepție. Mai mult, antrenorilor li se cere să se
autodepășească și anume, să crească, să formeze, prin munca lor, personalități
de elită (oameni de caracter). Toate acestea trebuie îndeplinite lucrând cu
indivizi de tipuri foarte diferite, sub o presiune imensă și sub ochii critici
ai publicului. Un antrenor de succes nu trebuie doar să fie foarte bine
informat cu privire la strategiile și deprinderile din sport, ci să fie și un
psiholog talentat.” Rainer Martens
Pregătirea psihică are
rolul de a realiza prin mijloacele antrenamentului sportiv și prin demersuri
psiho-educaționale, acel nivel al capacității psihice prin care sportivul să
obțină eficiență mare în antrenamente și rezultate superioare în concursuri.
„Viața sportivă de
performanță” se conturează prin câteva caracteristici: solicitare maximă a
capacităților fizice și psihice; volum mare de ore de antrenament (cca. 1500
ore/an); stagii lungi de pregătire centralizată; subsolicitare a relațiilor
familiale și sociale; stresul competițional etc. Pregătirea psihică a
sportivului se referă de asemenea și la formarea personalității acestuia, a
capacității lui de autoconducere și de autoreglare.
A. Treptele pregătirii psihice:
1.
Pregătirea psihică de bază –
formarea unei personalități corespunzătoare, a unor trăsături de caracter și
atitudini pozitive, favorabile sportului: dorință de progres, responsabilitate,
corectitudine, punctualitate, onestitate, receptivitate, seriozitate, modestie
etc.
2.
Pregătirea psihică specifică unei
anumite ramuri de sport – dezvoltarea, accentuarea acelor calități care
condiționează direct performanța sportivă. În acest scop trebuie formulate și
evaluate foarte exact exigențele probei, ale ramurii sportive, din punctul de
vedere al tipului de efort, al condițiilor de desfășurare, al adversității, dar
și al calităților psihologice solicitate.
3.
Pregătirea psihică pentru concurs
- pregătirea
generală pentru concurs
- pregătirea
pentru un anumit concurs
Concursul fiind principala
caracteristică a sportului, cei care se antrenează trebuie să obțină
performanțe bune în condiții de întrecere (care presupune confruntare, stres,
emoții, supra sau submotivare, în funcție de miză, eforturi de voință etc.)
B. Laturile sau direcțiile pregătirii psihice
1.
Pregătirea psihomotrică și
sociomotrică – funcțiile psihomotrice (schema corporală, lateralitatea,
ambidextria, chinestezia, echilibrul static și dinamic, timpul de reacție,
anticipare și coincidență, imaginea mentală, etc.) influnețează în mod decisiv
măiestria execuțiilor motrice, de aceea, dezvoltarea acestora se constituie
într-un obiectiv principal al pregătirii psihologice.
2.
Pregătirea intelectuală sau
cognitivă – se referă la dezvoltarea mecanismelor de informare și de
apreciere-decizie (dezvoltarea percepțiilor, a atenției și a formelor ei,
dezvoltarea gândirii, atât la nivelul operațiilor și raționamentelor, cât și în
ceea ce privește creativitatea și capacitatea decizională.
3.
Pregătirea afectivă – va urmări în
principal dezvoltarea stărilor afective pozitive și asigurarea unui climat
stimulativ pentru obținerea performanței la nivelul echipei, dar și controlul
emoțiilor, stăpânirea de sine, reducerea anxietății, etc.
4.
Pregătirea volitivă – care are pe de
o parte rol de mobilizare a energiilor și de susținere a angajamentului necesar
depășirii obstacolelor, iar, pe de altă parte, funcții de abținere, reținere,
răbdare, suportare a durerilor, etc.
5.
Formarea componentelor
personalității sportivilor.
„Cel care vrea să educe pe
alții, trebuie să fie el însuși educat și nimenu nu poate forma rin educație,
acea personalitate pe care el însuși nu o are.”
Antrenorul trebuie să se
constituie într-un veritabil „model”, deoarece relația antrenor-antrenat a
devenit mult mai puternică în ultimul timp, prin: creșterea longevității
sportive, sporirea numărului și a duratei antrenamentelor zilnice, participarea
la cantonamente și turnee de pregătire centralizată în condiții de izolare
pentru mai multe săptămâni sau luni în decursul unui an, etc.
Antrenorul este responsabil
și de climatul care se instituie în echipă, în care se formează norme și
modele, apar ierarhizări, se instituie lieri și se cristalizează relații
interpersonale diverse. Conformarea la aceste reguli, la tradițiile grupului,
influențează dezvoltarea în plan personal a fiecăruia dintre membrii săi.
Acestea sunt: convingerea,
exercițiul, exemplul, aprobarea și dezaprobarea (recompensele și sancțiunile),
modelarea, simularea, supraînvățarea, solicitarea maximală, antrenamentul
mental, autogen, psihoton, etc.
Tehnicile psihologice considerate
importante sunt: stabilirea obiectivelor de performanță, capacitatea de
relaxare, controlul mobilizării, capacitatea de imaginare mentală, introspecția
sau discuția cu sine.
Principalele tehnici
psihologice care pot fi dezvoltate la sportivi sub îndrumarea antrenorilor
sunt:
ü
tehnicile de reprezentare mentală
ü
tehnicile de mobilizare a energiei
psihice
ü
tehhicile de combatere a stresului
ü
tehnicile de fixare a obiectivelor
performanțiale
ü
tehnicile de creștere a capacității
de concentrare
ü
tehnicile de reducere a anxietății
Toate aceste tehnici psihologice se situează într-o relație de
interdependență, perfecționarea uneia dintre ele contribuind la dezvoltarea
tuturor celorlalte:
Ø
mobilizarea eficientă a energiei
psihice ajută la combaterea stresului;
Ø
pentru formarea imaginilor mentale,
este necesară o stare de relaxare, iar relaxarea este la rândul său rezultatul
utilizării imaginilor mentale;
Ø
prin formarea imaginilor mentale,
sportivii își sporesc puterea de concentrare, în același timp, concentrarea
contribuind la eficiența formării imaginilor mentale;
Ø
odată cu creșterea energiei psihice
se produce și o creștere a atenției. Aceasta până la un punct, dincolo de care,
orice creștere suplimentară a energiei psihice influențează negativ concentrarea
atenției;
Ø
combaterea eficientă a stresului
favorizează creșterea puterii de concentrare, în timp ce tehnicile de
concentrare a atenției fac posibilă eliminarea gândirii negative.
Ø
reprezentarea mentală a obiectivelor
constituie un mijloc de stimulare a sportivilor pentru finalizarea eforturilor
lor, în timp ce capacitatea de formare a imaginilor mentale se poate îmbunătăți
prin fixarea unor obiective de performanță realiste.
Selecţia este un proces permanent, continuu, process de a
cărui eficienţă depinde nivelul performanţelor de la maturitate.
Selecţia operează continuu şi paralel cu procesul de
pregătire de la începător până la nivelul marii performanţe şi implică un
ansamblu de evaluări periodice care să evidenţieze aptitudinile
copilului/sportivului pentru practicarea cu succes a jocului de baschet. Un rol
important in procesul de selectie il constituie starea de sanatate a
participantului cit si motivatia acestuia vis-a-vis de procesul de pregatire si
de jocul in sine.
Selecţia este un proces permanent, continuu, process de a
cărui eficienţă depinde nivelul performanţelor de la maturitate.
Selecţia operează continuu şi paralel cu procesul de
pregătire de la începător până la nivelul marii performanţe şi implică un
ansamblu de evaluări periodice care să evidenţieze aptitudinile
copilului/sportivului pentru practicarea cu succes a jocului de baschet. Un rol
important in procesul de selectie il constituie starea de sanatate a
participantului cit si motivatia acestuia vis-a-vis de procesul de pregatire si
de jocul in sine.
1. Extinderea retelei de unitati cu profil
baschetbalistic pe intreg teritoriul tarii.
2. Elaborarea unui sistem national unitar de selectie cu
criterii, probe si norme de control, diferentiate in functie de vârsta si sex.
3. Prelungirea perioadei de pregatire a copiilor si
juniorilor (scaderea vârstei de selectie).
4. Perfectionarea continutului programelor de educatie
fizica din scoli, in directia formarii deprinderilor motrice variate,
pregatitoare pentru diferite ramuri sportive şi a selectionarii copiilor si
tinerilor talentati, cu reale aptitudini pentru marea performanţă.
5. Perfectionarea continutului pregatirii pe etape de
vârsta, pe baza cunoasterii mai exacte a posibilitatilor biologice si
psihologice a copiilor.
6. Crearea unui sistem competitional propriu copiilor si
juniorilor, potrivit cerintelor metodice care prefigureaza selectionarea si
apoi pregatirea acestora pe baze stiintifice pentru inalta performanta.
7. Specializarea profesorilor si antrenorilor in
problematica antrenamentului, specifica copiilor si juniorilor.
8. Imbunatatirea continua a bazei materiale, terenuri de
baschet în aer liber, utilarea sălilor de sport cu panouri centrale şi
laterale.
9. Crearea unor evenimente care să popularizeze baschetul
şi să atragă copii şi tinerii spre jocul de baschet.
In general, procesul de selecţie este eşalonat în timp pe
patru etape.
ETAPA I - selecţia iniţială (de orientare) – constă în depistarea copiilor
dotaţi şi iniţierea lor în jocul de baschet. Vizează perioada de vârstă
cuprinsă intre 8 şi 12 ani, şi constă în atragerea, depistarea si selecţionarea
copiilor talentaţi, cu aptitudini pentru practicarea jocului de baschet, şi
iniţierea lor în baschet în cadrul unei activităţi organizate pe grupe de
începători. Durata acestei etape este de 2-4 ani.
Vârsta optimă de selecţie este de 8 – 10 ani, iar
apariţia mingiilor nr. 3 şi nr. 5 şi a panourilor reglabile permit iniţierea şi
la vârste mai mici. Unele elemente de talie foarte înaltă pot fi selecţionate
şi la 14 – 16 ani.
Selectia in aceasta etapa poate fi directa sau indirecta.
Concursul (meciul) este prezent dar fara a fi un obiectiv de performanta –
reprezinta un mijloc util de mentinere a motivatiei pentru baschet! In aceasta
etapa, in care se pun bazele fundamentale ale tehnicii, selectia se face pe
baza unui model de selectie pe ramura de sport si se urmareste in principal
abilitatea copiilor care executa cu usurinta formele naturale de miscare
(saritura, alergare, aruncare, prindere, aterizare, etc.) cit si aspecte legate
de agilitate, echilibru, coordonare si viteza.
ETAPA a II-a - selectia intermediara -
situata in jurul perioadei pubertare când are loc stabilizarea din punct de
vedere biologic si psihic, se refera la perioada de vârsta cuprinsa intre 13-15
ani (11-16 ani după alţi autori), si
corespunde cu începerea pregătirii dirijate şi cu alcătuirea echipelor de juniori.
In cadrul acestor vârste organismul copiilor poate suferi modificări
substanţiale cel mai adesea în direcţia dezvoltării aptitudinilor evidenţiate
în prima etapa de selecţie, corespunzătoare cerinţelor ramurii de sport, dar
exista şi situaţii în care este necesară reorientarea către alte ramuri, pentru
a valorifica achiziţiile anilor anteriori de antrenament.
În cadrul
etapei se urmăresc şi se evaluează calităţile intelectuale, particularităţile
afective si voliţionale, precum şi evoluţia indicilor antropometrici şi ai
calităţilor motrice. Acestui cadru general i se adaugă “criteriile
baschetbalistice”, respectiv investigaţiile specifice jocului de baschet în
scopul estimării gradului de pregătire realizata si a nivelului acumulărilor
înregistrate de fiecare jucător în parte.
În această etapă sportivii activează în grupe stabile de
avansaţi, selecţia evaluând progresul realizat de aceştia în plan fizic şi
tehnico-tactic prin probe de control şi comportamentul performanţial din
jocurile oficiale. Modelul de selectie intermediar prezent in aceasta etapa
urmareste valorificarea particularitatilor individuale cit si obtinerea
rezultatelor in procesul de invatare (antrenament) si in concursuri (meciuri)
dar in mod progresiv si nefortat. Comportamentul in concurs (in meci – oficial,
amical, de verificare, etc.) poate fi folosit ca si criteriu de apreciere a
valorii dar nu in mod izolat ci in strinsa corelare cu celelalte aspecte ale
selectiei. Ca parte a procesului de selectie, mai ales pe partea finala a
acestei etape (14-15 ani), se incearca identificarea timpurie a jucatorilor
care prezinta potential pentru a fi inclusi in loturile reprezentative
(regionale, nationale).
ETAPA a III-a - selectia finala (decisivă) - presupune o ierarhizare a valorilor individuale
pe baza acumulărilor înregistrate atât pe parcursul etapelor anterioare, cat,
mai ales, in perioada cuprinsa intre 16 ani si 19 ani.
In
aceasta etapa se perfecţionează procedeele tehnice si acţiunile tactice
fundamentale de atac si apărare, la un nivel calitativ superior, care creează
premisele selecţionării celor mai buni jucători în echipele reprezentative de
juniori-junioare si de la un nivel de performanţă la altul, promovarea în
echipele de seniori-senioare, sau de la o echipă la alta, selecţionarea în
loturile naţionale de seniori – senioare. Modelul final (si de confirmare a capacitatii de
performanta) trebuie avut in vedere in aceasta etapa. De asemenea, se va tine
cont si de modelul de performanta actual iar evaluarea jucatorilor se va
realiza si pe baza cerintelor specifice fiecarei pozitii in parte (fundas,
extrema, pivot).
ETAPA a IV-a - selectia curenta – se realizeaza pe baza formei sportive si a capacitatii maxime de potential (si efort) la data obiectivului competitional (meci din sezonul regulat, meci de play-off, competitie / turneu, etc.). Se acorda atentie conceptului de dirijare a antrenamentului sportiv si de punere in forma sportiva: intrare/obtinere, mentinere si valorificare, iesire din forma sportiva (a se vedea si capitolul dedicat planificarii antrenamentului sportiv).
Considerând aspectele organizatorice si metodice ale
pregătirii, selecția şi pregătirea ar putea fi astfel etapizate (Tabel 1):
Tabel 1. Etapizarea selecției
ETAPA |
SELECŢIA |
VÂRSTA |
NIVELUL |
CARACTERIZAREA PERIOADEI |
I |
INIŢIALĂ |
8-12 ani |
Începători |
De perspectivă |
II |
INTERMEDIARĂ |
13-16 ani |
Avansaţi |
De perspectivă |
III |
FINALĂ |
16-19 ani (si dupa) |
Performanţă |
De performanţă |
IV |
CURENTA |
16-19 ani si seniori |
Performanţă si mare performanţă |
De performanţă si mare performanţă |
Selectia
vizeaza un evantai larg de laturi ale personalitatii copiilor ce incep sa
practice baschetul in mod organizat, laturi pe care le pun in valoare
criteriile de selectie.
Pentru
reusita procesului de selectie este necesar ca pe de o parte sa se cunoasca
calitatile favorizante ale sportului respectiv, iar pe de alta parte, cei
supusi selectiei sa posede acele calitati, la un nivel cât mai ridicat,
cunoscând ca unele dintre acestea sunt perfectibile prin antrenament, iar
altele mai putin.
In
momentul actual selectia se orienteaza dupa urmatoarele criterii:
a) Criteriile medico-biologice stabilesc starea de sanatate si principalele date referitoare la
dezvoltarea somato-functionala a organismului copiilor. Acestea se obtin prin
examenul antropometric, somatoscopic si prin determinarea starii functionale a
sistemelor cardiorespirator, neuromuscular, neuropsihic, etc.
Æ Starea de sanatate se va stabili
printr-un examen clinic de specialitate/pe aparate, cât mai complet şi de investigare
a antecedentelor heredo-colaterale sau personale si trebuie să evidentieze
aspecte care pot împiedica practicarea sportului de performanţă.
Æ Starea functionala - in acest sens de interes pentru antrenor sunt integritatea functionala,
endocrino-metabolica, neuro-musculara, neuro-psihica, hepato-renala,
hematologica, si cardiorespiratorie. Dintre toate organele si sistemele,
aparatul cardio-vascular si cel respirator sunt cele care se adapteaza cel mai
repede la efortul fizic.
Acest criteriu este eliminatoriu.
b) Criteriile somatice stablesc nivelul de dezvoltare fizica generala si parametrii ce
favorizeaza obtinerea performantelor in baschet - statura inalta, dimensiunile
mari ale anvergurii, palmei, labei piciorului, diametrul biacromial si dimensiunea
diametrului bitrohanterian.
In etapa initiala a selectiei, examenul trebuie sa
precizeze:
- nivelul
de dezvoltare fizica generala a copiilor in functie de sexul si grupa de vârsta
din care fac parte.
-
aspectele de dezvoltare fizica favorizante pentru obtinerea performantei, in
scopul de a fi dirijat spre probele respective.
-
deficientele fizice care contraindica sportul de performanta.
Pentru
aceasta se vor efectua urmatoarele examene:
Æ Examenul antropometric: statura, greutatea, bustul, lungimea membrelor inferioare, perimetrul
toracic in repaus, in inspiratie profunda si expiratie fortata, diametrul
bicromial si bitrohanterian. Statura si greutatea se vor compara cu mediile pe
tara.
Æ Urmarirea cresterii taliei si greutatii pe vârste.
-cresterea
in inaltime , la fete se opreste in jurul vârstei de 17-19 ani, iar la baieti
la 21-25 ani.
Æ Evolutiei cresterii principalelor
segmente: anvergura, membrele inferioare şi prognoza evolutiei cresterii in inaltime.
Determinante
pentru obtinerea performantelor de valoare sunt, in primul rand, statura si
anvergura bratelor. Valorile staturii sunt conditionate de factori genetici,
care se modifica foarte putin, in plus sau in minus, in functie de conditiile
de viata si de activitate desfasurata.
Pentru
prognosticarea staturii care va fi atinsa la varsta adulta se recomanda
folosirea formulei experimentate de L.Teodorescu, care consta din stabilirea
corelatiei intre statura ambilor parinti si coeficientii standard, pentru tata
si mama, numai in situatia in care statura tatalui este de minimum l80 cm si a
mamei de minimum 170 cm.
St
+ (Sm x 1,24)
(St x 1,044) + Sm
Statura fetelor =
---------------------- statura
baietilor = -------------------
2 2
Sau
(Tt
x 0,923) + Tm
(Tm x 1,08) +Tt
Statura fetelor =
---------------------- statura
baietilor = -------------------
2 2
unde:
Sm, Tm – statura mamei
St, Tt – statura tatălui.
Pe baza particularitatilor de dezvoltare a staturii si a
cerintelor impuse de modelul jucatorului senior si jucatoarei senioare, au fost
stabilite urmatoarele valori ale staturii, cu caracter orientativ, intre 7 si
18 ani – vezi Tabel 2:
Tabel 2. Valori ale staturii (caracter orientativ – varsta intre 7-18 ani)
FUNDAŞI |
EXTREME |
PIVOTI |
||||
F |
B |
F |
B |
F |
B |
|
7 |
140 |
137 |
141 |
140 |
145 |
144 |
8 |
144 |
140 |
144 |
143 |
150 |
148 |
9 |
147 |
143 |
150 |
147 |
155 |
153 |
10 |
153 |
151 |
156 |
154 |
161 |
158 |
11 |
157 |
156 |
164 |
160 |
168 |
164 |
12 |
165 |
165 |
170 |
168 |
175 |
172 |
13 |
168 |
170 |
176 |
174 |
180 |
179 |
14 |
171 |
175 |
180 |
180 |
185 |
185 |
15 |
173 |
181 |
183 |
187 |
188 |
192 |
16 |
175 |
184 |
184 |
193 |
189 |
198 |
17 |
176 |
187 |
185 |
195 |
190 |
202 |
18 |
178 |
190 |
186 |
197 |
192 |
205 |
Din punct de vedere al dezvoltării copiilor, cunoscând
vârsta şi statura de moment (SMo), se poate calcula statura definitivă (SD) cu
ajutorul Tabelului 3 (*) de mai
jos care redă procentajul din statura adultului (SA) cu ajutorul formulei:
SD = SMo x 100 / % SA
Tabel
3. Statura
definitiva a adultului (estimativa)
VÂRSTA |
% STATURA ADULTĂ |
12,0 |
84,1 |
12,5 |
85,5 |
13,0 |
87,1 |
13,5 |
89,1 |
14,0 |
92,0 |
14,5 |
94,6 |
15,0 |
96,5 |
15,5 |
97,9 |
16,0 |
98,8 |
16,5 |
99,4 |
17,0 |
99,8 |
17,5 |
99,9 |
18,0 |
100 |
* Valorile procentuale ale staturii definitive atinse la
diferite vârste (după D. Colibaba şi I. Bota).
Tabelul 4 de mai jos indica inaltimea pe categorii de varste si folosirea acestui
indicator (inaltimea) pentru a identifica jucatorii inalti (*):
Tabel
4. Inaltimea pe categorii
de varsta (* dupa prof. Nenad Trunic, 2017)
Varsta |
Baieti |
Fete |
||||
11 ani |
162 |
167 |
173 |
163 |
168 |
174 |
12 |
169 |
175 |
180 |
171 |
177 |
183 |
13 |
175 |
183 |
189 |
177 |
184 |
190 |
14 |
182 |
189 |
196 |
180 |
185 |
190 |
15 |
187 |
194 |
200 |
180 |
185 |
190 |
Inaltime finala |
190 |
196 |
200 |
180 |
185 |
190 |
Dragnea (1994) propune
urmatoarele valori probabile care ajuta antrenorii in estimarea inaltimii
sportivilor:
- La 17 ani inaltimea baietilor reprezinta 99.47% din cea finala;
- La 16 ani inaltimea baietilor reprezinta 98.01% din cea finala;
- La 15 ani inaltimea baietilor reprezinta 95.28% din cea finala;
- La 14 ani inaltimea baietilor reprezinta 91.26% din cea finala;
- La 13 ani inaltimea baietilor reprezinta 87.18% din cea finala;
- La 12 ani inaltimea baietilor reprezinta 84.82% din cea finala;
- La 11 ani inaltimea baietilor reprezinta 80.95% din cea finala;
- La 10 ani inaltimea baietilor reprezinta 78.21% din cea finala.
De exemplu, in cazul unui copil
de 10 ani care masoara 147 cm, calculul inaltimii finale se face inmultind 147
cu 100 si apoi impartind rezultatul cu procentul corespunzator virstei din
tabel:
147x100 /78,21 = 147,700/78,21 =
187,95 cm
Se pot face predicţii, cu un
suficient grad de probabilitate privind evoluţia creşterii în înălţime, dacă
aceasta se desfăşoară normal şi nu este tributară vreunei maladii congenitale
sau contractate.
Anvergura braţelor este de asemenea un indicator somatic deosebit
de important în jocul de baschet.
Valoarea acestuia poate fi calculată în funcţie de vârsta cronologică şi
valoarea staturii – vezi:
Tabel 5. Anvergura raportata la
diferite categorii de varsta / pe posturi
VÂRSTA/POSTUL |
12 ani 102% din statură |
14 ani 103% din statură |
16 ani 105 % din statură |
18 ani 106 % din statură |
||||
F |
B |
F |
B |
F |
B |
F |
B |
|
FUNDAŞI |
168 |
168 |
176 |
180 |
184 |
193 |
189 |
201 |
EXTREME |
173 |
171 |
185 |
185 |
193 |
202 |
197 |
208 |
PIVOŢI |
178 |
175 |
190 |
190 |
198 |
207 |
203 |
217 |
Lungimea palmei reprezintă, în cazul unei dezvoltări
normale, 10.4% din înălţimea corpului. Pentru jucătorii şi jucătoarele de
baschet trebuie să depăşească procentajul indicat.
De regulă, greutatea corporală a baschetbaliştilor este mai mică cu 5 – 8 kg faţă de numărul de centimetri ai staturii peste 1 m.
c) Criteriile motrice determina in egala masura volumul si calitatea deprinderilor motrice de baza si specifice ca si nivelul de dezvoltare al calitatilor motrice.
Dezvoltarea motricitatii este conditionata
de o serie de factori, care pot fi recunoscuti in caracterele ereditare si in
activitatea marilor functiuni ale organismului in diversele lui activitati.
Trasaturile sau calitatile care pot fi mai greu modificate formeaza grupa
calitatilor stabile iar celelalte grupa calitatilor labile, perfectibile.
Din această cauză se impune o tratare diferentiala a selectiei, in functie de
caracterul perfectibil sau mai putin prefectibil al calitatilor pe care le
reclama practicarea sportului ales.
În selecţia pentru jocul de baschet se vor
evalua calităţile motrice puternic determinate genetic: îndemânarea, viteza,
detenta.
-
viteza va fi testată sub toate formele de manifestare
inclusiv viteza de deplasare;
-
detenta va fi evaluată la început în lungime şi după
formarea deprinderii de săritură pe verticală, se va evalua detenta pe
verticală;
-
îndemânarea, calitate foarte complexă va fi evaluată în
urma observării dirijate a jocurilor copiilor: leapşa, ştafete, jocuri pe 1/2
de teren (miuţe) de fotbal, baschet, urmărindu-se coordonarea, capacitatea de
învăţare (imitaţie), ambidextria, simţul echilibrului, simţul mingii.
Nivelul
pregatirii specifice se apreciaza - pentru incepatori si avansati - in limitele
de varsta stabilite pentru fete si baieti, pe baza rezultatelor obtinute la
probele si normele de control specifice. Acestea se compara cu normele
stabilite de sistemul de selectie, apreciindu-se astfel nivelul atins in
pregatirea specifica.
d) Criteriile psihologice si psiho-pedagogice determina nivelul de dezvoltare a calitatilor psihice solicitate in procesul de antrenament si in competitiile de baschet.
La copii, aptitudinile şi trăsăturile de personalitate nu
sunt încă definite, de aceea se va urmări în principal existenţa motivaţiei pentru practicarea sportului de performanţă şi dorinţa de victorie,
manifestate în diferitele jocuri ale copiilor prin ambiţia de a câştiga,
pasiune, plăcerea jocului, competitivitate, combativitate, stabilitate
emoţională, capacitate de cooperare, altruism/individualism. De asemenea
trebuiesc urmărite: afectivitatea,
vointa, memoria, imaginatia,
aptitudinile, atitudinea generala, vocatia si chiar talentul.
e) Criteriile sociale – urmăresc determinarea situaţiei sociale, mediului de provenienţă, tradiţia zonei, anturajul, comportamentul scolar, etc
f) Criteriul si abilitatea de asimilare – antrenorii trebuie sa depisteze copiii si sportivii care demonstreaza abilitatea de a invata repede si foarte repede!
IMPLICATIILE STATISTICE IN SELECTIE
Alexe (1993) mentioneaza
conceptul de implicatii statistice in selectie. Selectia sportiva reprezinta un
fenomen supus legilor statisticii; selectia se incadreaza in legea distributiei
normale (si mai precis Curba lui Gauss). Alexe exemplifica acest concept prin
graficul din Tabelul 5 in care se evidentiaza faptul ca la 100 de copii un antrenor
va depista de la 1 pina la 5 copii care sunt foarte buni .
|
Ca antrenori, este de datoria noastra sa ne implicam activ in procesul de selectie, un proces care trebuie sa se desfasoare in mod riguros si organizat si care are anumite obiective foarte clare. In acest sens, antrenorii trebuie:
a)
sa depisteze talentele
individuale timpuriu;
b)
sa prevada corect dezvoltarea
viitoare a jucatorilor (prognoza taliei la maturitate si orientarea corecta pe
post).
c)
sa selectioneze jucatorii potriviti
pentru jocul modern de baschet;
d) sa polarizeze jucatorii capabili sa formeze o
echipa competitiva pe plan intern/international si sa:
- contribuie la selectia
jucatorilor pentru lotul national.
- contribuie la selectia jucatorilor pentru o echipa de club.
2.5.
Avantajele si
beneficiile selectiei si identificarii talentului
Procesul de selectie prezinta o serie de avantaje care ajuta pe antrenor
(si toate celelalte persoane angrenate in acest proces) sa foloseasca a serie
de mijloace cit mai obiective cu intentia de a depista sportivii talentati si
de a-i include in procesul de antrenament. Printre benefiicile selectiei
amintim:
-
Selectia in baschet implica identificare, orientare si
antrenarea potentialilor jucatori pentru a-i transforma in atleti de succes.
-
Problema selectiei in baschet este multilaterala si
implica persoane cu un grad inalt de calificare profesionala si stiintifica.
-
Talentul poate fi activat doar in cadrul activitatiilor
specifice si in conditii potrivite de antrenamente de intensitate ridicata.
-
Problema selectiei in baschet este corelata cu:
compararea copilului cu caracteristicile antropologice ale unui model de
jucator de succes, prezicerea dinamicii si varfului capacitatii de dezvoltare.
La modul general, TALENTUL
este definit ca o aptitudine, exprimată într-o anumită direcţie, net superioară
aptitudinii medii şi nedezvoltată încă în totalitate (Rothing, 1983).
În domeniul
sportului, important este mai ales talentul motric. Se distinge un talent motric
general, un talent sportiv şi unul specific unei anumite discipline sportive.
Talentul motric se manifestă prin faptul că mişcările sunt învăţate cu multă uşurinţă, mai
repede şi cu mai multă siguranţă, el presupune un repertoriu foarte vast de
acţiuni motrice (Hahn, 1982).
Talentul sportiv reprezintă predispoziţia superioară mediei de a putea realiza mari
performanţe în domeniul sportiv.
Talentul specific pentru o anumită disciplină se caracterizează prin faptul că el comportă
predispoziţii fizice şi psihice de a realiza performanţe extraordinare într-un
anumit tip de sport.
După unii
cercetători, circa 6% din indivizii unei populaţii prezintă o valoare ridicată,
superioară mediei, pentru un anumit parametru.
Specialiştii
domeniului sunt aproape unanim de acord că principalele grupe de predispoziţii
care influenţează talentul sunt următoarele:
Þ Predispoziţii antropometrice, ca talia, greutatea, structura corporală,
proporţiile, centrul de greutate.
Þ Caracteristici fizice, ca rezistenţa aerobă şi anaerobă, forţa statică şi
dinamică, viteza de acţiune şi de reacţie, mobilitatea.
Þ Predispoziţii motrice tehnice, cum ar fi calităţile de echilibru, simţ
temporal, spaţial şi ritmic, simţ al apei sau al zăpezii, calitatea de
expresie, posibilităţile muzicale şi ritmice.
Þ Capacitatea de învăţare, cum ar fi darul de-a concepe, posibilitatea de
observaţie şi de analiză.
Þ Dispoziţiile pentru performanţă, cum ar fi dispoziţiile pentru efort,
ambiţie, perseverenţă, sârguinţă la antrenament, toleranţă la frustrare.
Þ Capacităţi cognitive, cum ar fi concentrarea, inteligenţa motrică,
creativitatea, posibilităţile tactice.
Þ Factori afectivi, stabilitatea psihică, înclinare pentru competiţie,
insensibilitate faţă de competiţie, posibilitatea controlării stresului.
Þ Factori sociali, aptitudine pentru a conduce, capacitate de integrare,
capacitate de cooperare etc.
În consecinţă,
talentul sportiv se distinge prin posesia de aptitudini şi abilităţi diferite,
în domenii variate, care condiţionează în ansamblu capacitatea de performanţă
sportivă.
2.7. Profilul jucatorului de succes in viitor
Numerosi antrenori de renume au elaborat un profil al
jucatorului de succes; in cadrul acestui profil apar mai multe repere si
aspecte ale jocului modern, pe teren, cit si aspecte care caracterizeaza
jucatorul in afara terenului de joc. Cele mai relevante si importante repere
sunt:
-
Jucatorul polivalent cu cunostiinte tehnico-tactice pe
toate pozitiile (all-round player) si zonele terenului (combo-player).
-
Nivel ridicat de coordonare, viteza, echilibru,
agilitate, flexibilitate, si putere exploziva.
-
Din punct de vedere morfologic, va domina fizicul cu
segmente lungi, nivel ridicat de masa musculara si nivel scazut de strat/tesut
adipos.
-
In anduranta aeroba si anaeroba ca si indicator al capacitatii
energetice, dezirabile sunt calitatile functionale ridicate de recuperare dupa
efort anaerob de intensitate ridicata ( toleranta ridicata fata de acidul
lactic).
-
Din punct de vedere al calitatilor cognitive a jocului
polivalent, se doreste: capacitatea de rezolvare a problemelor de timp si
spatiu, compensarea, jocul sub presiune, capacitatea de creare a unui stil
propriu in incercarea de a rezolva situatii de joc.
-
Nivel ridicat de stabilitate emotionala.
-
Agresivitate controlata.
-
Nivel ridicat de inteligenta.
-
Sociabilitate.
-
Personalitate puternica (stabilitate ridicata si
toleranta la stres).
-
Inteligenta baschetbalistica.
-
Capacitatea de invatare.
-
Anticipare
-
Recunoasterea situatiei din joc si luarea deciziei
corecte.
-
Identificarea plusurilor si minusurilor personale si
capacitatea de a lucra pentru a imbunatati punctele slabe.
-
Viteza deciziilor tactice.
Motricitate generală
Probele de control pentru copii, la selectia initiala, vor fi elaborate si
aprobate de Colegiul Central al Antrenorilor (CCA) si
vor contine probe pentru calitatile biomotrice: viteza (20 m), detenta
(saritura in lungime de pe loc), capacitati motrice coordinative (Test Shark 5
simplificat), mobilitate coxo-femurala si masuratori antropometrice (talie,
anvergura, greutate, date despre inaltimea parintilor si antecedente sportive).
Detaliile specifice fiecarei probe in parte cit si modalitatea de
administrare (conditiile de desfasurare) vor fi accesate in capitolul Probe si
Norme de control pentru selectie.
Motricitate specifică
Ä Probe şi teste de control de apreciere a însuşirii conţinutului instruirii
ale FRB corespunzătoare fiecărui nivel de instruire.
Ä Diferite trasee, complexe de structuri de procedee tehnice atac – apărare
care să evalueze însuşirea procedeelor tehnice fundamentale şi a acţiunilor
tactice individuale de atac şi apărare, ale FRB şi proprii fiecărui antrenor.
Ä Comportamentul în joc 1x1, 2x2, 3x3, 5x5, in jocuri de verificare şi
oficiale.
La copii şi juniori, probele trebuie să releve:
aptitudinile copiilor, calitatea muncii antrenorului şi să fie un mijloc
stimulativ pentru copii (de exemplu: acordarea unor ecusoane reprezentând o
minge de baschet diferit colorate, etc.).
Pentru selecţia intermediară şi finală, criteriile sunt aceleaşi,
dar capătă o mai mare specificitate.
Un baschetbalist de performanţă are nevoie de minimum 6 –
10 ani de pregătire în care instruirea trebuie dirijată gradat pe niveluri
ascendente şi la finalul fiecărui stadiu se impune o evaluare precisă a
nivelului pregătirii sportivilor în concordanţă cu tendinţele actuale şi de
perspectivă ale baschetului de performanţă.
Probele de control
pentru baby/mini, U14, U15-16, U18-20, seniori vor fi prezentate si detaliate
la capitolele respective.
Activitatea de selecţie în diferitele etape ale devenirii
baschetbalistice trebuie să se axeze pe următoarele obiective:
NIVELUL ÎNCEPĂTORI (baby-baschet,
minibaschet):
-
depistarea atragerea şi recrutarea copiilor cu aptitudini
psiho-somato-motrice favorizante pentru baschet;
-
tip constituţional: longilin, cu segmente lungi,
pronostic favorabil pentru o talie înaltă. La 12 ani, valorile orientative sunt
prezentate in Tabelul 6:
Tabel 6. Valori
orientative ale taliei la varsta de 12 ani
12 ani |
FUNDAŞI |
EXTREME |
PIVOTI |
|||
F |
B |
F |
B |
F |
B |
|
statura |
165 |
165 |
170 |
168 |
175 |
172 |
anvergura |
168 |
168 |
173 |
171 |
178 |
175 |
-
calităţi motrice puternic determinate genetic:
îndemânare, viteză, detentă;
-
trăsături de personalitate: competitivitate,
combativitate, dorinţă de afirmare, cooperare, capacitatea de învăţare motrică.
Concluzii:
Profesorul/antrenorul, mai ales pentru selectia initiala, trebuie sa cunoasca
raspunsurile la urmatoarele intrebari:
- CE CAUTAM? Raspunsul a fost mentionat mai sus.
- UNDE/CAND CAUTAM ? Oriunde, oricand/permanent - urmarim jocurilor
copiilor in parcuri si gradinite, la orele de educatie fizica, la competitiile
altor discipline, la orice eveniment sportiv sau cultural, in transportul in
comun, etc.
- CUM CAUTAM: selectia poate fi spontana, intamplatoare, sau organizata
de catre cluburi (actiuni proprii de selectie) sau de FRB (campanii
zonale/regionale de selectie si promovare a baschetului, sau la nivel national,
gen „Actiunea Gigantul”, etc.).
De retinut: cea mai mare
greseala a unui club/antrenor este sa se multumeasca doar cu copii care vin cu
parintii/bunicii la sala, si nu depun eforturi sustinute pentru o selectie
eficienta. Selectia este permanenta!
NIVELUL AVANSAŢI II (juniori III):
-
selecţie permanentă corespunzător dinamicii creşterii
indicilor somato-motrici şi însuşirii conţinutului instruirii, paralel cu
recrutarea unor elemente noi, dotate pentru baschet;
-
tip constituţional: longilin, cu statură înaltă, conform
valorilor orientative minime la 14 ani –
vezi Tabelul 7 :
Tabel 7. Valori orientative ale taliei la varsta de 14 ani
14 ani |
FUNDAŞI |
EXTREME |
PIVOTI |
|||
F |
B |
F |
B |
F |
B |
|
statura |
171 |
175 |
180 |
180 |
185 |
185 |
anvergura |
176 |
180 |
185 |
185 |
190 |
190 |
-
calităţi şi deprinderi motrice: viteză de execuţie,
reacţie şi deplasare, îndemânare specifică (simţul mingii, ambidextrie,
orientare în spaţiu), detenta membrelor inferioare;
-
corectitudinea însuşirii şi stabilitatea deprinderilor
specifice şi a acţiunilor tehnico-tactice de atac şi apărare;
-
profil psihologic: competitivitate, motivaţie, voinţă,
perseverenţă, combativitate, autocontrol.
In acest moment, FRB implementeaza un sistem national de
selectie care are urmatoarele componente:
-
a) selectia initiala, spontana sau organizata, la nivelul
cluburilor sau urmare a unor actiuni zonale/ regionale/nationale organizate de
FRB, urmata de initierea in baschet a copiilor selectionati, 1-2 ani;
- b) participarea echipelor de copii la Festivalul de
baby/mini baschet si la CN U12 (primele competitii majore in care apar micutii
baschetbalisti); dupa aceste competitii FRB organizeaza „Tabara Gigantilor”;
- c) jucatorii remarcati dar si altii intra in programul de
selectie si pregatire „PerformBaschet - un pas inainte”, care se desfasoara pe
zone geografice (12-14 ani), finalizat cu Turneul Inter-Centre si Summer Camp
Performbaschet.
-
d) U14 - trial de selectie si 3 stagii de pregatire
centralizata, pe 3 grupe de 16 jucatori, masculin si feminin;
-
e) U15 - 2-3 stagii de selectie si pregatire
centralizata, pe 2 grupe de16 jucatori, masculin si feminin;
- f) U16 – 2-3 stagii de selectie si pregatire
centralizata, pe 2 grupe de 16 jucatori, masculin si feminin, premergatoare
formarii LN U16 care participa la CE U16;
-
g) Stagii de pregatire si jocuri pentru U15-16 in cadrul
proiectului FIBA Youth Development.
- h) U18 - 2-3 stagii de selectie si pregatire
centralizata, pe 2 grupe de 16 jucatori, masculin si feminin, premergatoare
formarii LN U18 care participa la CE U18;
-
i) U20 – 2-3 stagii de selectie si pregatire
centralizata, pe 1-2 grupe, masculin si feminin, premergatoare formarii LN U20
care participa la CE U20;
- j) Stagii de selectie si pregatire pentru loturile de
tineret U23/universitar si de seniori.
Dupa cum se observa, tinerii jucatori sunt supusi mai
multor stagii de pregatire centralizata,
adevarate filtre de selectie, alternate cu perioade de pregatire la
clubul lor.
Ideal ar fi ca antrenorul de LN si cel de la club sa
conlucreze permanent pentru realizarea scopului comun, cresterea valorica a
jucatorului – ei pot realiza acest lucru prin centralizarea datelor de la
diferitele etape de selectie si crearea unei fise individuale care ulterior va
fi incorporata intr-o baza de date centralizata la care vor avea access
antrenorii care vor lucra cu sportivul respectiv pentru a monitoriza progresul
acestuia.
Acest sistem ofera si multe oportunitati pentru tinerii
antrenori de a se face remarcati pentru a fi promovati la LN de juniori.
In viitorul apropiat, cand vor deveni functionale
centrele de selectie, de excelenta si
cele olimpice, structura SNS va fi modificata.
Pentru ca acest sistem national de selectie sa fie
eficient trebuie sa rezolvam urmatoarele probeme:
-
Stabilirea criteriilor de selectie;
-
Repartizarea continutului baschetului pentru fiecare
nivel formativ;
-
Stabilirea probelor si normelor de control – probe fizice
dar si tehnico-tactice, in concordanta cu caracteristicile efortului in
baschet;
-
Stabilirea standardelor finale pentru fiecare esalon
competitional;
-
Stabilirea modelelor pe post;
-
Promovarea in esalonul superior doar a jucatorilor care
realizeaza normele de control si parametrii de joc ai modelului postului;
-
Organizarea cu maxima
responsabilitate, transparenta si obiectivitate a trialurilor de selectie si a
stagiilor de pregatire centralizata, premergatoare formarii LN (pe cine convocam, sustinerea PC, criteriile de selectie, cunoasterea
continutului baschetului si a modelului postului, evaluarea corecta, intocmirea
fisei individuale si a recomandarilor pentru antrenamentele individualizate);
-
Realizarea unei bune colaborari intre antrenorul de lot
si cel de la club;
-
Realizarea unei baze de date centralizate in care sa
apara toti jucatorii care au participat la trialuri si stagii de pregatire, de
la Performbaschet pana la LN de seniori, din care sa reiasa si eventualul
progres inregistrat de acestia.
Multe dintre aceste aspecte sunt rezolvate in aceasta
lucrare, federatiei revenindu-i sarcina dificila sa gaseasca oamenii care sa
implementeze acest sistem in practica.
a) Loturi juniori, categoriile U14, U15, U16, U18, U20: pentru toate aceste categorii, jucatorii pentru loturile nationale se selectioneaza de-a lungul mai multor etape, care cuprind trialuri de selectie urmate de stagii de pregatire centralizata, premergatoare formarii loturilor nationale, respectand urmatoarele criterii:
- starea de sanatate.
-
analizarea evaluarilor si fiselor individuale intocmite de colectivele tehnice
pe parcursul celor 2-3 stagii de pregatire centralizata;
- indeplinirea normelor pentru jucatorii de lot la probele de control FRB;
- analizarea prestatiilor jucatorilor conform inregistrarilor statistice
din campionatul national si jocurile internationale anterioare;
- indeplinirea cerintelor tehnico-tactice ale “Modelului Postului” si compatibilitatea jucatorilor cu “Modelul de Joc” prevazut in “Conceptia unitara de joc si pregatire pe niveluri formative”;
- criterii psihologice: trasaturi
de caracter, competitivitate, combativitate, vointa stabilitate emotionala,
capacitatea de colaborare, capacitatea de autoreglare a starilor psihice
negative, etc.
b) Loturi seniori:
-
starea de sanatate si forma sportiva;
- indeplinirea cerintelor modelului biomotric pe posturi, pentru seniori, conform “Conceptiei unitare de joc si pregatire pe niveluri formative”;
- analizarea prestatiilor jucatorilor in Liga Nationala, competitiile
internationale intercluburi si ale lotului national;
- indeplinirea cerintelor tehnico-tactice ale “Modelului postului” si compatibilitatea jucatorilor cu “Modelul de Joc” preconizat de catre colectivul tehnic;
- evaluarea psihologica;
- integrarea in colectiv si prestatiile jucatorilor in jocurile de
pregatire vor desemna cei 12 jucatori care vor participa in competitiile
internationale.
La aceste criterii se adauga si cerintele de varsta FIBA pentru
competitiile de juniori si conditiile specifice de ranking pentru competitiile
internationale de 3x3.
Departamentul Tehnic al FRB impreuna cu colectivul tehnic al lotului, pe
baza criteriilor mentionate, propun lotul largit si Colegiul Central al
Antrenorilor il analizeaza si il valideaza, supunandu-l aprobarii Consiliului
Director.
Consiliul Director aproba componenta loturilor nationale si colectivele
tehnice.
Convocarea la
actiunile de selectie organizate de FRB se va face prin doua modalitati:
- Invitatie la trial de selectie
regional/national urmat de stagiu de
pregatire – pentru U12, U13, U14, sau in situatia cand nu avem
date suficiente despre potentialul jucatorilor din teritoriu: cluburile trimit jucatorii selectionabili,
dar transportul, cazarea si masa pentru 1-2 zile de trial vor fi suportate de
club/parinti; cei selectionati vor ramane
in pregatire pe cheltuiala FRB, ceilalti pleaca acasa;
- Preselectie urmata de convocare
la stagiu de selectie si pregatire pentru U15, U16,
U18, U20; preselectia se va face de
departamentul tehnic si colectivele tehnice ale loturilor in baza urmatoarelor
criterii:
- identificarea celor mai buni jucatori, remarcati la stagiile din anul anterior;
- prestatiile la TF ale CN;
- discutiile cu antrenorii din teritoriu;
- rezultatele de la
PC (jucatorii propusi pentru preselectie vor sustine probele FRB cu antrenorul
de club, rezultatele fiind trimise antrenorului coordonator);
Pe baza acestor criterii, departamentul tehnic al FRB va
convoca cei 26 de jucatori desemnati sa participe la stagiu.
Procedura
- CCA si antrenorii coordonatori vor nominaliza
colectivele tehnice, 6-8 antrenori inclusiv preparatorul fizic;
- in primele antrenamente se vor sustine PC si se vor
compara cu rezultatele trimise de antrenorii de club;
- antrenamentele se vor desfasura conform programului si
planurilor de antrenament aprobate de CCA;
- la finalul stagiului, colectivul tehnic va face
evaluarea sportivilor, va intocmi fisa individuala a acestora si eventual
recomandarile pentru pregatirea individualizata la club;
- antrenorii coordonatori vor centraliza aceste evaluari
si fisele individuale si le vor arhiva;
- esential este ca aceste evaluari sa fie folosite pentru
preselectia jucatorilor pentru stagiile din anii urmatori.
Un grup social de
mici dimensiuni (2 – 40 componenţi) special constituit şi cu o bună organizare,
format pentru a putea efectua sarcini precise cu bune rezultate, poate fi
definiţia pentru echipă – Grup sportiv (Colibaba Evuleţ – Dumitru).
Se aleg persoane
specializate ce-şi cunosc rolurile de îndeplinit pentru a atinge scopul vizat
(performanţa sportivă). Specialiştii (managerii) cu foarte bună pregătire
profesională alcătuiesc, organizează şi conduc echipa – Grup sportiv. De
desfăşurarea corespunzătoare a acestor acţiuni depinde calitatea, eficienţa şi
valoarea rezultatelor finale urmărite.
Prin atragerea
jucătorilor talentaţi, care pot atinge o capacitate maximă de performanţă în
competiţii, se constituie echipele sportive profesioniste. Această selecţie se
face prin mai multe metode:
Þ Participarea permanentă la târgurile valorice unde cei mai buni jucători
sunt aleşi şi angajaţi. Jucătorii provin de la echipele de tineret,
universitare sau sunt jucători transferabili.
Þ Atragerea jucătorilor foarte valoroşi şi de mare perspectivă din orice zonă
geografică.
Þ Transferurile avantajoase de jucători pentru ambele echipe ce negociază.
Þ Atragerea tinerilor talentaţi, cu mari disponibilităţi.
Þ Urmărirea şi angajarea jucătorilor cărora le expiră contractele.
Persoana care gândeşte,
decide şi răspunde de formarea şi pregătirea unei echipe de performanţă este
directorul tehnic. În selecţia jucătorilor necesari este ajutat de aceiaşi
membri ai echipei de conducere. Antrenorul acceptă sau nu diferite sugestii de
la ceilalţi membri din conducerea clubului (echipei), răspunzând în final în
nume propriu de rezultatele obţinute de echipă în competiţiile la care
participă.
O conducere colectivă
nu este eficientă deoarece duce la diminuarea responsabilităţii şi la o tendinţă de anihilare a criticilor,
luându-se în final decizii întâmplătoare sau greşite. Antrenorul unei echipe
trebuie să ştie în amănunt caracteristicile şi tendinţele de dezvoltare a
jocului pe plan internaţional şi să aibă o concepţie personală de joc, şi
pregătire eficientă.
Antrenorul trebuie să
aibă o concepţie ancorată în realitate, deschisă la noutăţi, având capacitatea
de precizie şi de creare, fapt ce-i conferă acestuia originalitate.
Regulamentele de joc standardizate pe plan internaţional uneori fiind foarte
rigide (fără schimbări care uneori se impun) limitează creativitatea
antrenorului. În strategia şi tactica jocurilor sportive creativitatea este
foarte importantă.
Se impune ca
antrenorul să cerceteze şi să analizeze acele situaţii anormale ce duc la
rezultate neobişnuite. Pentru efectele atipice, benefice totuşi, trebuie să
cunoaştem cauzele care le produc.
Aceste efecte trebuie
reţinute şi provocate tot timpul (operaţiuni creative), ulterior făcându-se
verificări şi experimentări ameliorative. Antrenorul trebuie să cunoască în
amănunt jucătorii şi echipa, nivelul de pregătire, performanţele şi rezervele
sportivilor şi echipei.
Se impune cunoaşterea
eficienţei sportivilor pe posturi permanente sau temporale (pe alte poziţii în
cadrul echipei) în funcţie de pregătirea
generală a jucătorilor. Aprecierea unui jucător trebuie să fie completă şi
complexă, urmărindu-se obiectivitatea în evaluarea acestuia.
Jucătorii urmăriţi a
fi atraşi la echipă trebuie testaţi în noile condiţii de activitate. Pentru a
ne da seama de valoarea jucătorilor vizaţi se efectuează:
Þ Testarea medico – sportivă.
Þ Testarea capacităţii de performanţă în pregătire şi în joc.
Þ Concursurile pentru o echipă sau un post.
Pentru a forma o
echipă performanţială, dinamica continuă a grupului se impune, obţinându-se
rezultate optime în pregătire şi competiţii. Se urmăreşte să se aducă sportivii
necesari pentru îmbunătăţirea jocului echipei, în general jucători tineri şi de
perspectivă. Foarte relevantă este analiza şi cunoaşterea eficienţei modelului
de joc anterior, urmărindu-se comportamentul echipei pe compartimente, momente,
faze şi eficienţa echipei prin prisma parametrilor de joc.
Se stabileşte
concordanţa dintre capacitatea de performanţă a jucătorilor şi concepţia
tactică de joc. Se constată care sunt părţile puternice şi părţile slabe ale
jocului. După stabilirea erorilor concepţiei tactice anterioare şi a
jucătorilor ce nu corespund, nu se încadrează în noua concepţie de joc sau nu
au disponibilităţi pentru o înaltă performanţă, se poate trece la faza în care
se efectuează schimbări în lotul echipei.
Ţinând cont de toate
cele arătate anterior, antrenorul ştie ce trebuie să facă pentru a obţine o
creştere continuă a capacităţii de performanţă a echipei pe care o pregăteşte.
Echipa (grupul sportiv) reprezintă un sistem social finalist performanţial.
Conţine diferite tipuri de elemente:
Þ Jucătorii şi repartizarea lor pe posturi în cadrul echipei.
Þ Acţiunile (comportamentul sau conduita în teren).
Þ Relaţii de colaborare între jucători.
CONTINUTUL PROGRAMEI DE BASCHET
PE NIVELE FORMATIVE
PROGRAMA DE BASCHET PENTRU JUNIORI
|
VÂRSTA |
CATEGORIE |
NIVEL |
I |
< 10 ani |
Baby-baschet |
Începător II |
II |
11-12 ani |
Minibaschet |
Începător I |
III |
13-14 ani |
Juniori III |
Avansaţi II |
IV |
15-16 ani |
Cadeţi |
Avansaţi I |
V |
17-18 ani |
Juniori I |
Performanţă |
TRECEREA DE LA UN NIVEL DE INSTRUIRE LA ALTUL SE FACE ÎN URMA ASIMILĂRII
INTEGRALE A CONŢINUTULUI INSTRUIRII ŞI A
PROMOVĂRII PROBELOR DE CONTROL SPECIFICE FIECĂREI CATEGORII ÎN VEDEREA
ÎNDEPLINIRII CERINŢELOR SPORTULUI DE PERFORMANŢĂ.
CONŢINUT |
I |
II |
III |
IV |
V |
||
I. DEPRINDERI ŞI
PRICEPERI MOTRICE |
|
|
|
|
|
||
Deprinderi şi priceperi motrice de bază |
|
|
|
|
|
||
Tehnica de alergare |
|
|
|
|
|
||
Tehnica săriturii |
|
|
|
|
|
||
Tehnica aruncării |
|
|
|
|
|
||
Tehnica prinderii |
|
|
|
|
|
||
II. CAPACITĂŢI
MOTRICE |
|
|
|
|
|
||
Viteza |
|
|
|
|
|
||
Viteza de reacţie |
|
|
|
|
|
||
Viteza de execuţie |
|
|
|
|
|
||
Viteza de repetiţie |
|
|
|
|
|
||
Viteza de accelerare |
|
|
|
|
|
||
Viteza de deplasare |
|
|
|
|
|
||
Viteza în regimul altor capacităţi motrice |
|
|
|
|
|
||
Viteza în regim de forţă |
|
|
|
|
|
||
Viteza în regim de rezistenţă |
|
|
|
|
|
||
Forţa |
|
|
|
|
|
||
Forţa dinamică |
|
|
|
|
|
||
Forţa statică |
|
|
|
|
|
||
Rezistenţa |
|
|
|
|
|
||
Rezistenţa generală |
|
|
|
|
|
||
Rezistenţa specifică (de joc) |
|
|
|
|
|
||
Rezistenţă anaerobă |
|
|
|
|
|
||
Capacităţi
coordinative |
|
|
|
|
|
||
Capacitatea de combinare şi înlănţuire a mişcărilor |
|
|
|
|
|
||
Capacitatea de orientare spaţio-temporală |
|
|
|
|
|
||
Capacitatea de diferenţiere kinestezică |
|
|
|
|
|
||
Capacitatea de echilibru |
|
|
|
|
|
||
Capacitatea de reacţie |
|
|
|
|
|
||
Simţul ritmului |
|
|
|
|
|
||
Mobilitatea |
|
|
|
|
|
||
Mobilitate generală |
|
|
|
|
|
||
Stretching |
|
|
|
|
|
||
III. JOCURI
PREGĂTITOARE |
|
|
|
|
|
||
Orientare spaţio-temporală |
|
|
|
|
|
||
Ambidextrie |
|
|
|
|
|
||
Echilibru |
|
|
|
|
|
||
Coordonare generală |
|
|
|
|
|
||
Mobilitate |
|
|
|
|
|
||
Dezvoltarea capacităţilor motrice |
|
|
|
|
|
||
IV. PROCEDEE
TEHNICE CU MINGEA |
|
|
|
|
|
||
Ţinerea mingii |
|
|
|
|
|
||
Priză simetrică |
|
|
|
|
|
||
Cu două mâini la piept |
|
|
|
|
|
||
Cu două mâini deasupra capului |
|
|
|
|
|
||
Priză asimetrică |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână deasupra capului |
|
|
|
|
|
||
Prinderea mingii |
|
|
|
|
|
||
Cu două mâini de pe loc şi din deplasare |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână de pe loc şi din deplasare |
|
|
|
|
|
||
Pasarea mingii |
|
|
|
|
|
||
Cu două mâini de la piept |
|
|
|
|
|
||
Cu două mâini de deasupra capului |
|
|
|
|
|
||
Cu două mâini cu pământul |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână de la umăr |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână prin lateral |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână din dribling |
|
|
|
|
|
||
Fente de pase |
|
|
|
|
|
||
Pase speciale |
|
|
|
|
|
||
Driblingul
(ambidextrie) |
|
|
|
|
|
||
Pe loc |
|
|
|
|
|
||
Din deplasare |
|
|
|
|
|
||
Înalt, mediu, jos |
|
|
|
|
|
||
Cu schimbare de ritm |
|
|
|
|
|
||
Cu schimbare de
direcţie |
|
|
|
|
|
||
Cu trecerea mingii prin faţă |
|
|
|
|
|
||
Cu trecerea mingii pe la spate |
|
|
|
|
|
||
Cu trecerea mingii printre picioare |
|
|
|
|
|
||
Cu piruetă |
|
|
|
|
|
||
Fentă de dribling |
|
|
|
|
|
||
Cu schimbarea mâinii de dribling |
|
|
|
|
|
||
Cu aceeaşi mână |
|
|
|
|
|
||
Oprirea |
|
|
|
|
|
||
Într-un timp |
|
|
|
|
|
||
În doi timpi |
|
|
|
|
|
|
|
Pivotarea |
|
|
|
|
|
||
Prin întoarcere |
|
|
|
|
|
||
Prin păşire |
|
|
|
|
|
||
Aruncarea la coş |
|
|
|
|
|
||
De pe loc cu o mână de deasupra capului |
|
|
|
|
|
||
Din dribling |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână de deasupra capului |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână oferită |
|
|
|
|
|
||
Din alergare |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână de deasupra capului |
|
|
|
|
|
||
Cu o mână oferită |
|
|
|
|
|
||
Din săritură |
|
|
|
|
|
||
Cu desprindere de pe loc |
|
|
|
|
|
||
Precedată de
dribling |
|
|
|
|
|
||
Cu oprire într-un timp* |
|
|
|
|
|
||
Cu oprire în doi timpi* |
|
|
|
|
|
||
Precedată de
prinderea mingii din pasă |
|
|
|
|
|
||
Cu oprire într-un timp* |
|
|
|
|
|
||
Cu oprire în doi timpi* |
|
|
|
|
|
||
Alte aruncări |
|
|
|
|
|
||
Cu depăşirea inelului |
|
|
|
|
|
||
Din deplasare semicârlig |
|
|
|
|
|
||
Semicârlig din săritură |
|
|
|
|
|
||
Fente de aruncare |
|
|
|
|
|
||
Structuri de
procedee tehnice specifice pe post |
|
|
|
|
|
||
Fundaş |
|
|
|
|
|
||
Extremă |
|
|
|
|
|
||
Pivot-centru |
|
|
|
|
|
||
V. PROCEDEE
TEHNICE FĂRĂ MINGE |
|
|
|
|
|
||
Poziţia
fundamentală |
|
|
|
|
|
||
Deplasări în
poziţie fundamentală |
|
|
|
|
|
||
Schimbarea de
direcţie |
|
|
|
|
|
||
Cu frânare pe un picior |
|
|
|
|
|
||
Cu frânare pe ambele picioare |
|
|
|
|
|
||
Cu piruetă |
|
|
|
|
|
||
VI. TACTICA
INDIVIDUALĂ |
|
|
|
|
|
||
În atac |
|
|
|
|
|
||
Demarcajul |
|
|
|
|
|
||
În L |
|
|
|
|
|
||
În V |
|
|
|
|
|
||
În semicerc |
|
|
|
|
|
||
Dublu (zig-zag) |
|
|
|
|
|
||
Back-door |
|
|
|
|
|
||
Ieşirea la minge |
|
|
|
|
|
||
Cu oprire într-un timp |
|
|
|
|
|
||
Cu oprire în doi timpi |
|
|
|